هواگیری شوفاژ مرحله به مرحله

هواگیری شوفاژ

هواگیری شوفاژها یا رادیاتورها اهمیت بسیاری دارد. چرا که در غیر این صورت گرمایش خانه با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. عدم هواگیری رادیاتور ها باعث می‌شود که همه یا بخشی از رادیاتورها گرم نشود. بنابراین در دراز مدت حتی ممکن است دستگاه نیز با مشکل مواجه شود.

 

آموزش گام به گام هواگیری شوفاژها:

اولین بخش از نحوه هواگیری شوفاژها


پیش از هواگیری شوفاژها لازم است علت اصلی سرد بودن آن‌ها را چک کنید. چرا که ممکن است سیستم گرمایشی محل مورد نظر شما به دلایل دیگری با مشکل مواجه شده باشد. به عنوان مثال ممکن است مشکل از سیستم گرمایش مرکزی یا اتصالات پکیج تا رادیاتور باشد. در این صورت علاوه بر سردن بودن رادیاتورها، احتمالا نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد.

  • در صورت ایجاد مشکل در اتصالات، ممکن است زیر رادیاتورها کمی آب جمع شود یا چکه کند.
  • اگر تمام رادیاتورهای یک ساختمان سرد است، نیازی به هواگیری شوفاژ نیست. در این موارد مشکل از سیستم گرمایش مرکزی است.
  • اگر تنها رادیاتورهای برخی از واحدها سرد است، باز هم باید بررسی‌های بیشتری انجام دهید. به عنوان مثال ممکن است رادیاتورهای طبقه‌های پایین به شکل مطلوب کار کنند اما رادیاتورهای طبقات بالایی مشکل داشته باشند. در این صورت احتمالا فشار آب کم است و آب گرم از موتورخانه به طبقات بالا نمی‌رسد.

البته مواردی که در این بخش بیان کردیم، مربوط به نحوه هواگیری شوفاژی است که سیستم گرمایش مرکزی دارد.

 

مرحله دوم روش هواگیری شوفاژها


در مرحله دوم لازم است که پیچ مورد نیاز برای تخلیه آب رادیاتور شوفاژ را تهیه کنید. در رادیاتورها معمولا این پیچ در ابتدا به همراه وسیله ارائه می‌شود. اما از آن‌جایی که در جای خود محکم نیست، احتمال گم شدن آن وجود دارد. اگر همه رادیاتورهای محل مورد نظر شما به یک شکل است، می‌توانید از پیچ‌ رادیاتورهای دیگر نیز استفاده کنید. در غیر این صورت لازم است که پیچ را از ابزار فروشی‌ها تهیه کنید.

 

گام سوم نحوه صحیح هواگیری شوفاژ


در این مرحله از نحوه ی هواگیری شوفاژ، کار شما تقریبا به پایان می‌رسد. زمانی که هوا به آرامی از شیر خارج می‌شود، حتما یک دستمال کلفت یا یک ظرف برای جمع کردن آب‌های خروجی در کنار شیر نگه دارید. در غیر این صورت ممکن است آب خروجی ممکن است پایین بریزد و اثاثیه را خیس کند. اینکه چه میزان آب خارج می‌شود، به فاکتورهای مختلفی وابسته است. بعد از مدتی قطرات آب به همراه هوا خارج می‌شوند. این یعنی آب موجود در لوله‌ها جای هوا را گرفته‌اند. البته همچنان باید صبر کنید. تا زمانی که آب به همراه هوا باشد، شیر باید باز بماند. بعد از اینکه تنها آب از شیرشوفاژ خارج شد، یعنی عملیات هواگیری شوفاژها به پایان رسیده‌ است.

ادامه مطلب
نمایندگی بوتان نارمک

 

گام چهارم نحوه صحیح هواگیری شوفاژ


اگر در آموزش مرحله به مرحله هواگیری شوفاژ با ما همراه بوده باشید، احتمالا اولین رادیاتور منزل یا محل کار خود را هواگیری کرده‌اید. اکنون لازم است به سراغ بقیه رادیاتورها بروید و همین کار را تکرار کنید. به یاد داشته باشید که هر چه شوفاژ سردتر باشد، یعنی آب سیستم گرمایشی کم‌تر در لوله‌ها جریان پیدا کرده است. بنابراین هوای بیشتری در آن‌ها وجود دارد. در نتیجه مدت زمان مورد نیاز برای پیاده‌سازی روش هواگیری رادیاتور شوفاژ بیشتر خواهد بود. مطابق با مراحل قبل، رادیاتورهای دیگر را نیز هواگیری کنید.

هواگیری شوفاژ
هواگیری شوفاژ

آخرین اقدام در آموزش نحوه هواگیری رادیاتور


بعد از اینکه تمام رادیاتورهای واحد خود را هواگیری کردید، باید به سراغ سیستم گرمایش بروید. اگر ساختمان شما به موتورخانه مجهز است، تنها کافی است شیر ورود آب از موتورخانه را باز کنید. در صورتی که پکیج را خاموش کرده بودید، اکنون می‌توانید آن را روشن کرده و روی درجه دلخواه قرار دهید. به یاد داشته باشید که تنظیم درجه باید با توجه به دمای هوا و تعداد رادیاتورهای موجود در فضا تنظیم شود.

بعد از اینکه سیستم گرمایشی را دوباره روشن کردید، دوباره تمام رادیاتورها را چک کنید. به یاد داشته باشید که بعد از هواگیری شوفاژ همه آن‌ها باید به طور کامل و به یک اندازه گرم شده باشند. آن‌ها را به صورت کامل بررسی کنید و تا در صورت وجود مشکل در گرمایش، متوجه شوید. در صورتی که هنوز رادیاتورها سرد هستند، بهتر است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

 نحوه هواگیری شوفاژ قدیمی

هواگیری شوفاژهای مدرن نسبت به مدل‌های قدیمی ساده‌تر است. اما روش کار آن‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارد. در صورتی که شوفاژهای منزل شما قدیمی است و نمی‌توانید خودتان هواگیری را انجام دهید، بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

نحوه هواگیری شوفاژ خانگی

طریقه ی هواگیری شوفاژ خانه یا اماکن اداری یا حتی مجتمع‌های تجاری تفاوت چندانی با هم ندارند. تنها ممکن است تعداد رادیاتورها با هم متفاوت باشند و لازم باشد این اقدام را برای شوفاژهای بیشتری انجام دهید. بعد از تهیه پیچ باید آن را در گوشه بالای سمت راست رادیاتور تعبیه کنید (در برخی موارد این قسمت در سمت چپ آن است).

ابتدا سیستم گرمایش مرکزی باید خاموش شود. برای این کار ممکن است لازم باشد از طریق موتورخانه اقدام کنید یا اینکه تنها پکیج را خاموش کنید. اگر بخشی از رادیاتور گرم شده است، تا زمان سرد شدن آن صبر کنید و سپس هواگیری شوفاژ را ادامه دهید.

بعد از خنک شدن و توقف سیستم گرمایشی لازم است که شیرهای ورودی و خروجی رادیاتورها را به کمک پیچ رادیاتور و آچار فرانسه باز کنید. معمولا شیر رادیاتور با چرخش در خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز می‌شود. بعد از باز شدن احتمالا صدای خارج شدن هوا از آن را خواهید شنید. اگر کمی دقت کنید و دست خود را در نزدیکی پیچ قرار دهید، خروج هوای سرد را احساس خواهید کرد.

ادامه مطلب
لیست قیمت پکیج بوتان

 

سوالات متداول در مورد هواگیری رادیاتور

آموزش هواگیری مرحله به مرحله ارائه شد. در صورتی که سردی رادیاتورها بخاطر وجود هوا در آن‌ها باشد، مشکل آن با هواگیری حل می‌شود. اگر در روند آموزش سوالی برای شما پیش آمد، ممکن است پاسخ آن را در این قسمت پیدا کنید.

 

هواگیری رادیاتور ها هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

هواگیری در بازه‌های زمانی مشخص اهمیت بسیاری دارد. اما معمولا شوفاژها در هر بار روشن کردن در ابتدای فصل سرما به هواگیری نیاز دارند. البته رادیاتورهای نوین، کم‌تر به هواگیری نیاز دارند. در هر صورت زمانی که متوجه سرد بودن شوفاژ شدید، مشکلات دیگر را بررسی کنید. در صورتی که مشکلی در مسیر انتقال آب به شوفاژ وجود نداشت، احتمالا نیاز به هواگیری خواهد داشت. به یاد داشته باشید که انجام هواگیری به صورت منظم نقش مهمی در سلامت رادیاتور و پکیج ایفا می‌کند.

 

چگونه متوجه شویم هواگیری شوفاژ درست انجام نشده است؟

یکی از مشکلات متداول گرم نشدن رادیاتورها بعد از هواگیری است. این موضوع می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. پیش از هر چیز حتما چک کنید که تمام اقدامات را درست انجام داده‌اید. به یاد داشته باشید که خروج هوا و آب از شوفاژ نشانه روش صحیح هواگیری شوفاژ است. بعد از آن به سراغ سیستم گرمایشی بروید و مطمئن شوید که به درستی روشن شده است، کار می‌کند و در درجه مناسب قرار دارد.

 

اگر با وجود هواگیری به روش صحیح، رادیاتور گرم نشد، چه کنیم؟

در این صورت سرد بودن رادیاتورهای شما علت دیگری دارد. مهم‌ترین علت‌ها را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • کاهش فشار آب.
  • خرابی سنسور گرمایش.
  • مشکل در مسیر انتقال آب به رادیاتور.
  • وجود مشکل در ورود گاز به سیستم گرمایشی.
  • انباشته شدن رسوبات داخل مبدل.
  • اشکالات فنی پکیج یا موتورخانه.

 

 

لطفا به مطالب ما امتیاز دهید

هواگیری شوفاژ مرحله به مرحله پیش از هواگیری شوفاژها لازم است علت اصلی سرد بودن آن‌ها را چک کنید. چرا که ممکن است سیستم گرمایشی محل مورد نظر شما به دلایل دیگری با مشکل مواجه شده باشد. به عنوان مثال ممکن است مشکل از سیستم گرمایش مرکزی یا اتصالات پکیج تا رادیاتور باشد. در این صورت علاوه بر سردن بودن رادیاتورها، احتمالا نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد.
5 1 5 3
/ 5 5 3

رتبه صفحه شما:

دیدگاهی ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی میبایست پر شوند.

با ما تماس بگیرید